خراسانی زاده با بیان این که هنر نوآور و خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین محوریت و راهبردهای این دوره از جشنواره است، تصریح کرد: زمانی که در شورای سیاست گذاری این راهبردها انتخاب شدند با کمی تامل همراه بود، اما امروز با افتخار می‌گویم که این اتفاق رقم خورد و فجر شانزدهم وحدت بخش و ‌امیدآفرین است.

جشنواره تجسمی فجر شانزدهم وحدت‌بخش و ‌امیدآفرین است

به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد امروز سوم بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

خراسانی‌زاده در ابتدای این نشست اظهار کرد: امسال توفیق داشتیم برای شانزدهمین بار جشن ملی همه هنرمندان تجسمی را پیش ببریم و فرایند اجرایی آن که از مردادماه کار خودش را آغاز کرده بود با برپایی دو جلسه سیاست‌گذاری در شهریورماه امسال به جمع‌بندی سیاست گذاری‌های خودش رسید و هم اکنون در مرحله اجرا و در آستانه افتتاح است.

وی در ادامه با اشاره به فضای کلی شورای سیاست گذاری گفت: دوستان ما همچون آقایان مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، احمد عبدالرضایی، علی فروزانفر و علی عبدالحسنی و خانم ها منیژه آرمین، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، محمد دوست محمدی در شورای سیاست گذاری حضور داشتند.

خراسانی زاده با بیان این که هنر نوآور و خلاق، هنر وحدت‌بخش و امیدآفرین محوریت و راهبردهای این دوره از جشنواره است، تصریح کرد: زمانی که در شورای سیاست گذاری این راهبردها انتخاب شدند با کمی تامل همراه بود اما امروز با افتخار می‌گویم که این اتفاق رقم خورد و فجر شانزدهم وحدت بخش و ‌امیدآفرین است و هنرمندان با هر ذائقه و سلیقه‌ای توانستند در آن فعالیت کنند و حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید از ترکیب داوران و هنرمندان قدردانی کنم که فجری پرشکوه را رقم زدند، در ادامه افزود: ابعاد این جشنواره قابل قیاس با هیچ رویداد دیگری نیست. ما تنها جشنواره‌ای هستیم که دبیر کل داریم و همچنین ۲۲ دبیر ملی و بیش از ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی در این جشنواره حاضر هستند.

به گفته وی؛ رقابت در بخش ملی میان ۱۰ هزار و ۷۶ اثر و در بخش استان‌ها قریب به ۱۲ تا ۱۳ هزار اثر است و تقریباً استان ها هرکدام چیزی حدود  ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر دریافت کردند. همچنین حدود ۲۲ هزار اثر در بخش ملی و استانی شرکت کردند و تعداد زیادی هم در بخش غیررقابتی حاضر هستند. این گستره و حجم فعالیت حداقل سه برابر حجم فعالیتی است که در ادوار گذشته داشتیم.

وی در ادامه تاکید کرد: البته نقطه افتخار ما صرفاً در حوزه کمیت نیست و اصل ماجرا در حوزه کیفیت است و من به شخصه چانه زنی داوران را برای پذیرش و حذف آثار می‌دیدم که بسیار جالب توجه بود. یکی از اتفاقات مبارک دیگر هم این بود که چهره‌های جدیدی را در بخش‌های دبیری و داوری داشتیم که علیرغم کیفیت کارهایشان اما تا پیش از این اسامی آنها را در این جایگاه‌ها ندیده بودیم و خوشحالیم که با این نگاه نوآورانه و توجه به رویش‌های تازه‌تر و تزریق خون تازه‌ای در رگ‌های پیکره فاخر و عظیم هنرهای تجسمی شاهد این آمار و ارقام قابل مشاهده باشیم.

خراسانی با اشاره به حضور بانوان در این دوره یادآور شد: حضور بانوان نیز برای باعث افتخار بود که هم در شورای سیاست گذاری بودند و مشخصاً سه نفر از بانوان عضو شورای سیاستگذاری بودند و در بخش داوری و دبیری نیز حضور داشتند و در بخش مجسمه‌سازی نیز همه داوران بانوان بودند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر شانزدهم وحدت‌بخش و ‌امیدآفرین است

در ادامه عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  طی سخنانی گفت: نکته مهم در این دوره بحث کیفیت گرایانه جشنواره است که برای ما مهم بود از منظر کیفی جشنواره قابل قبولی داشته باشیم. یکی از دلایلی که در این‌ نگاه کیفی موفق شدیم حضور سرآمد هنرمندان و در ترکیب داوران و دبیران و شورای سیاست گذاری است.

وی با اشاره به این که تلاش ما این بود پیوند جشنواره شانزدهم با ۱۵ دوره گذشته قطع نشود، تصریح کرد: ما به تجربیات دوره‌های درخشان قبلی هم توجه کردیم و از چهره های سرآمد دوره‌های قبل درخواست شد تا در این دوره کمک کنند. همچنین حضور چهره‌های جوان هم قابل توجه است و در ترکیب شورای دبیران و داوران و چند نفر از برگزیدگان دوره‌های قبل هم هستند.

عبدالحسینی تاکید کرد: همیشه میان جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای اختلاف نظرهایی وجود داشته و عموماً در هم نشینی‌ها با هم همفکر نبودند. به همین دلیل تلاش کردیم در این دوره از استادان و چهره‌های دانشگاهی بهره گرفته شود. ضمن این که تلاش کردیم جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و به جنبه‌های کاربردی هم برسد و به همین دلیل بخش طراحی فرهنگ محور و نگاه کاربردی به هنرهای تجسمی  و بخش ناشران تجسمی را مد نظر قرار دادیم

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی تاکید کرد: ما دو بخش نمایشگاهی داریم که یک بخش آن در موزه هنرهای معاصر و با آثار مفاخر تجسمی و با نگاهی به گنجینه موزه است که از یکشنبه ۸ بهمن افتتاح خواهد شد. بخش آینه در آینه امسال به پوسترهای انقلاب اختصاص دارد و شامل ۱۳۸ اثر از ۱۲۵ هنرمند است که روی دیوارهای موزه هنرهای معاصر می‌رود.

وی تاکید کرد: در موسسه صبا نیز منتخبی از ۱۹ هزار اثر داریم که ۸۵۴ اثر در بخش مسابقه هنرمندمحور و طراحی فرهنگ محور و بازار هنر از ۶۰۶ هنرمند از سه شنبه ۱۰ تا ۳۰ بهمن به نمایش درمی‌آید. همچنین افزایش ۴۰ درصدی در جوایز خواهیم داشت.

زنده‌روح درباره طراحی پوستر جشنواره شانزدهم گفت: سفارش پوستر به صابر شیخ رضایی داده که هنرمند گرافیست جوانی است و از داوران برگزیده جشنواره است. پوستر بخش تجسم هنر نیز به سعید کریمی سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.